OmaSp ja Samlink – yhteistyötä yli vuosikymmenen

Uutiset |
Jaa

Päivitetyssä kumppanuussopimuksessa Samlink ja Oma Säästöpankki Oyj sitoutuvat kustannustehokkuuteen, josta hyötyvät molemmat: kun tekniset ratkaisut palveluiden takana eivät maksa maltaita, voi asiakas jatkossakin panostaa Samlinkin tekniikkaan.

Samlink ja OmaSp ovat tehneet yhteistyötä eri muodoissa jo siitä lähtien, kun OmaSp:n toiminta käynnistyi. Yhteinen tulevaisuus sai jatkoa alkuvuonna 2022, kun OmaSp solmi pitkän kumppanuussopimuksen Samlinkin kanssa.

Samlink on OmaSp:n tärkein IT-kumppani vastaten pankkijärjestelmien kehityksestä ja ylläpidosta.  Samlink pyrkii löytämään uusia ratkaisuja, joista OmaSp:n liiketoiminta hyötyy.

– OmaSp on meille strateginen asiakas ja tärkeä osa arkeamme. Haluamme pitää huolta, että palvelut toimivat heillä häiriöttömästi. Kehityshankkeiden kautta tehostamme palveluketjuja ja vapautamme näin pankin toimihenkilöille aikaa heidän omaan työhönsä, kertoo Samlinkin asiakkuuspäällikkö Päivi Pirhonen.

Luottoa tulevaisuuteen

Kun Samlink siirtyi Kyndrylin omistukseen, uudet tuulet alkoivat puhaltaa myös OmaSp:n ja Samlinkin yhteistyössä. Tähän asti kumppanuus on näyttäytynyt OmaSp:n digitaalisten palveluiden johtajan, Ville Rissasen, mielestä positiivisena ja jopa odotuksia parempana.

– Samlinkin johtaja Arto Sorvoja tuo yhtiölle kaivattua jämäkkää johtajuutta, ja Kyndryl omistajana luo turvaa tulevaisuuteen. Uuden omistajan mukana tulleet visio, tulostavoitteet ja selkeä kaupallinen asiakas-toimittajasuhde ovat tuoneet struktuuria kumppanuuteen. Nyt voimme keskittyä järkevien ratkaisujen tekemiseen, kehuu Rissanen.

Rissanen kuvaa Samlinkin ehdottomaksi eduksi sen, että se on IT-kumppanina todella hyvä toteuttamaan isoja ja vaikeita projekteja. Pitkä kokemus ja vankka osaaminen esimerkiksi versiopäivitysten, laadunvarmistuksen ja testaamisen saralla tekevät Samlinkista erinomaisen kumppanin.

Keskiössä kustannustehokkuus

Samlink haluaa pysyä kilpailukykyisenä ja kustannustehokkaana, jotta se pystyy palvelemaan asiakkaita hyvin. Siksi myös yhteistyötä OmaSp:n kanssa kehitetään koko ajan.

– Kumppanuussopimuksessa sitouduimme yhdessä kustannustehokkaaseen palvelutuotantoon. Kustannustasoa hilataan alaspäin ja tehokkuutta ylöspäin tekniikan avulla. Tavoittelemme kasvua ja haluamme varmistaa, etteivät tekniikka ja sen kustannukset tule sen esteeksi, selventää Rissanen.

Yhteistyö on aidosti kaksisuuntaista. Kun OmaSp pärjää, se voi omalta osaltaan panostaa myös taustalla olevaan tekniikkaan. Yhteistyössä ymmärretään molempien tahojen tarpeet, mutta kehitettävääkin vielä löytyy.

– Olemme muutosmatkalla, jossa tavoitteena on saumaton yhteistyö ja kumppanuus, joka jatkuu vielä pitkään, toivoo Pirhonen.

Vaivatonta vuorovaikutusta

Pirhonen ja Rissanen molemmat kuvailevat arjen yhteistyötä sujuvaksi. Töitä tehdään viikoittain yhdessä, ja Samlinkin asiantuntijat ovat aina OmaSp:n tavoitettavissa. Tulevaisuudessa on tarkoitus tuoda molempien yritysten asiantuntijatasoa paremmin yhteen ja vähentää turhia väliportaita asioiden edistämisessä.

– Toivomme myös Samlinkin jatkossa tuovan yhä enemmän ratkaisuja ja mielipiteitä liiketoimintamme kehittämiseen asiantuntijuutensa kautta, kiteyttää Rissanen.

Seuraavana yhteistyön konkreettisena askeleena on OmaSp:n taustalla olevan tekniikan uusiminen pala kerrallaan, riskejä välttäen. Järjestelmäympäristössä on pilvin pimein potentiaalia, joka saadaan saumattomalla yhteistyöllä ammennettua ulos.