Näin tunnistat ja vältät verkkopetokset ja –huijaukset

Uutiset |
Jaa

FBI:n viimeaikainen raportti Yhdysvalloista osoittaa, että verkkopetokset ja -huijaukset ovat nykyään hyvin yleisiä. Kesä on tyypillistä aikaa huijauksille, sillä hyökkääjät tietävät organisaatioissa olevan silloin paljon kesäharjoittelijoita. Tämä tekee niistä helpomman kohteen petoksille ja huijauksille. Raportin mukaan huijausten ja petosten kohteeksi joutuvat eivät ole kuitenkaan pelkästään yrityksiä. 

Yksityishenkilöille on tyypillistä joutua niin kutsuttujen tukihuijausten kohteeksi. Niissä huijari teeskentelee ottavansa yhteyttä jostakin luotettavasta yrityksestä ja ilmoittaa havainneensa esimerkiksi kohdehenkilön käyttämässä laitteessa ongelmia, joiden ratkaisemiseen tarjoaa apua. Ratkaisun hankkimista varten kohteelta tarvitaan tietysti luottokorttitiedot – tunnetuin seurauksin.  

Yleisimmät kolme huijauksen tyyppiä yrityksissä ovat väärennetyt laskut, pyynnöt vaihtaa tilinumero maksua varten ja toimitusjohtajan tekemä väärä maksu. Toisinaan huijariyritykset saattavat lähettää tarjouksia, jotka näyttävät laskuilta, tarkoituksenaan saada yritykset maksamaan ne. Summat ovat yleensä melko pieniä, jotta laskun saaja ei kiinnittäisi huomiota siihen ja alkaisi tutkia sen alkuperää tarkemmin. 

Hienovaraisempi tapa huijata on hakkeroida joko tavarantoimittajan tai organisaation sisällä olevan työntekijän sähköpostitili ja sitten käyttää sitä sisäisen sähköpostin lähettämiseen talousosastolle. Viestissä pyydetään muuttamaan jonkun tavarantoimittajan tilinumeroa niin, että seuraavan laskun maksamisen yhteydessä raha siirtyykin huijarin pankkitilille. 

Viimeisimpänä listalla on huijaus, jossa huijataan talousosastolla työskentelevää henkilöä tekemään kiireellinen maksu toimitusjohtajan puolesta. Joissakin tapauksissa myös todetaan, että toimitusjohtaja ei ole nyt tavoitettavissa, mutta nimetty luotettava henkilö ottaa yhteyttä ilmoittaakseen lopullisista maksuehdoista.