Vesiputousmallit ovat menneen talven lumia – modernit pankit suuntaavat katseensa modulaariseen modernisointiin

Uutiset |
Jaa
Linh Kuivanen Samlink

Vanhojen tietoteknisten järjestelmien monimutkainen vyyhti kasvattaa pankkien kustannuksia ja tukahduttaa innovaatiotoimintaa. Samlinkin teknologiajohtaja Linh Kuivanen suosii modulaarista lähestymistapaa ja korostaa sen mahdollisuuksia joustavaan ja nopeaan arvontuottoon ratkaisuna modernin pankkitoiminnan suurimpiin haasteisiin.

1980-luvulla ja sitä ennen kehitetyt IT-järjestelmät suunniteltiin ensisijaisesti kyseisen aikakauden tarpeisiin. Liiketoimintaympäristö poikkesi tuolloin huomattavasti nykyisestä, ja pankit keskittyivät pääasiassa sisäisiin tarpeisiinsa. Mainframe-pohjaiset ratkaisut kehitettiin olemassa olevien prosessien automatisointiin.

Samlinkin teknologiajohtaja Linh Kuivanen on uransa aikana nähnyt pankkialan tietoteknisen kehityksen – ja lukuisia modernisointihankkeita menestystarinoista epäonnistumisiin.

– Silloin ei ollut valmiita ratkaisuja. Vanhat järjestelmät, joita monet pankit käyttävät edelleen, rakennettiin täysin mittatilaustyönä. Kun yritykset kehittyivät ja uusia tarpeita tai tuotteita syntyi, tietotekniikkaan oli kehitettävä lisäkerroksia, mikä johti monimutkaiseen järjestelmien vyyhtiin, hän toteaa.

Nykyään monet pankit tunnustavat kiireellisen tarpeen modernisoida koko IT-infrastruktuurinsa. Vanhojen järjestelmien ylläpito on tulossa kohtuuttoman kalliiksi, ja niiden puutteellinen tuki nykypäivän liiketoiminnan vaatimuksille haittaa innovointia. Monet kuitenkin pelkäävät modernisointia. Vanhojen järjestelmien monimutkaisuus ja epäonnistumisen pelko mietityttävät erityisesti niitä, joilla on negatiivisia kokemuksia huonosti toimivista, valmiista ohjelmistoista.

– Ensisijainen huolenaihe ei ole se, miten valintoja tehdään ostamisen tai rakentamisen välillä, vaan se, miten tällaisen laajan muutoksen onnistuminen varmistetaan. Oli järjestelmän alkuperä mikä tahansa, modulaarinen lähestymistapa paitsi vähentää riskejä, myös tuo välitöntä arvoa liiketoiminnalle, Kuivanen korostaa.

Modulaarinen lähestymistapa tarjoaa joustavuutta ja välitöntä arvoa

Vesiputousmalli, jota monet pankit ovat käyttäneet vuosien varrella monimutkaisen IT-järjestelmien verkon uudistamiseen, saattaa kestää 3–5 vuotta. Tämä sitoo yrityksen resurssit, asiantuntemuksen ja kyvykkyydet yksittäiseen projektiin. Vaikka tämän menetelmän avulla pankit voivat rakentaa koko tietoteknisen ympäristönsä uudelleen ja optimoida toimintansa, kyseessä on valtava hanke, jolla on taipumus epäonnistua.

– Noin viisi vuotta sitten tällaiset ydinuudistukset olivat normi. Pankit kuitenkin ymmärtävät nyt, että kehityssyklit tulisi laskea kuukausissa tai jopa viikoissa, ei vuosissa. Merkittävin haaste ei liity teknologiaan vaan ihmisiin. Liiketoimintakriittisen osaamisen sitominen pitkäksi aikaa kehitystyöhön vie sitä pois muilta keskeisiltä alueilta, Kuivanen selittää.

Sen sijaan, että modernisointia pidettäisiin puhtaasti IT-vetoisena aloitteena, se tulisi nähdä laajempana liiketoiminnan muutoksena. Pankit voisivat puuttua kaikkein kiireellisimpiin ongelmiin tai puutteisiin valitsemalla moduuleja pala palalta ja keskittymällä yhteen liiketoiminta-alueeseen tai järjestelmäkerrokseen kerrallaan. Tämä strategia mahdollistaa uusien ratkaisujen nopean käyttöönoton ja tuottaa siten välitöntä arvoa.

– Nopeat päivityssyklit, kiristyvä kilpailu ja jatkuvasti kehittyvä digitaalinen toimintaympäristö puoltavat modulaarista lähestymistapaa laajamittaisissa, pitkäkestoisissa hankkeissa. Muutamassa vuodessa tapahtuu jo paljon muutoksia, mutta modulaarinen strategia helpottaa mukautumista uusiin vaatimuksiin ja edellytyksiin, Kuivanen huomauttaa.

Monoliitit katoavat kehittäjiensä eläköitymisen myötä

Jos vanhentunut teknologia kannustaa pankkeja päivittämään tietotekniikkaansa, vanhojen ratkaisujen monoliittinen rakenne asettaa usein omat haasteensa. Vanhojen järjestelmien ruotiminen ja niiden alkuperän ymmärtäminen vaatii syvällistä ymmärrystä liiketoiminnasta, tietotekniikasta ja arkkitehtonisista rakenteista. Lisäksi henkilöt, jotka alun perin kehittivät nämä ratkaisut vuosikymmeniä sitten, ovat lähellä eläkeikää.

– Edessä häämöttää jatkuvuuskriisi, kun osaaminen näiden vanhojen järjestelmien ylläpitämiseksi vähenee eläköitymisten myötä. Modernisoinnin aika on nyt, ja yhteistyö sellaisten toimijoiden kanssa, jotka ymmärtävät sekä pankkitoiminnan historiaa että ydinliiketoimintaa, on menestyksen kannalta elintärkeää, Kuivanen toteaa.

Tutustu palvelujen modernisointiin täällä.