Kolme tekijää ratkaisee pankin pärjäämisen tulevaisuudessa
Finanssisektori elää radikaalien muutosten aikaa. Lähes kaikki pankit ja muut alan toimijat miettivät ja samalla muuttavat tapojaan toimia. Pankin menestyksen avaimina ovat progressiivinen palvelujen modernisointi, hyperpersonoimisen innovaatiot ja jatkuvasti kehittyvä turvallisuustyö.
Samlinkin ja Kyndrylin Senior Lead Jagrati Singh tuntee finanssisektorin. Hän toimii Samlinkissa uusasiakashankinnassa ja seuraa tarkkaavaisesti muuttuvaa pankkialaa, jossa lähes jokainen pankki elää muutosten keskellä.
– Pankkien on keskityttävä tulevaisuudessa kolmeen asiaan: modernisaatioon, innovatiiviseen hyperpersonointiin ja turvallisuuteen. Kun ne ovat kunnossa, on pankilla mahdollisuus menestyä tulevaisuuden kilpailussa, Singh tiivistää.
Muutokset vaativat aina aikaa, eivätkä pankit voi tehdä niitä liian isosti tai nopeasti kerralla. Uudistuksissa on muistettava progressiivisuus ja viestintä – on pankin tehtävä auttaa asiakkaitaan ymmärtämään muutoksia.
Pankkien on keskityttävä tulevaisuudessa kolmeen asiaan: modernisaatioon, innovatiiviseen hyperpersonointiin ja turvallisuuteen.
Panostuksia ja innovaatioita
Pankkien liiketoimintaan liittyy valtavasti erilaisia osa-alueita. Modernisaation tarve liittyy kaikkiin, mutta erityisesti peruspankkijärjestelmiin, jotka ovat monilla todella kalliita ja vaikeita modernisoida.
– IT-osaston ulkoistaminen on monelle järkevä ja taloudellinen ratkaisu ja jo nähtävillä oleva trendi. Ulkoistamalla teknologian pankeilla on mahdollisuus panostaa muihin liiketoimintansa ydinalueisiin paremmin, Singh selventää.
Toinen merkittävä keino erottautua on innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen palveluiden hyperpersonointiin. Hyperpersonoinnilla tarkoitetaan sitä, että pankki tuntee ja tunnistaa jokaisen asiakkaansa, ja tarjoaa heille kohdennettuja palveluita ja jopa personoituja pankkisovelluksia.
– Monet kuluttajat ovat useiden pankkien asiakkaita. Jos haluaa päästä asiakkaan ykköspankiksi, on hyperpersonoitava palveluja täysin uusilla tavoilla. Uskon, että hyperpersonoinnissa tullaan käyttämään yhä enemmän tekoälyä ja koneoppimista, jotta pankkien keräämä data saadaan valjastettua täyteen potentiaaliin.
Jokaisella finanssialan toimijalla on riski joutua tietoturvahyökkäyksen kohteeksi.
Kolmantena Singh korostaa, että mikään toimija ei voi unohtaa jatkuvaa turvallisuustyön kehitystä. Jokaisella finanssialan toimijalla on riski joutua tietoturvahyökkäyksen kohteeksi. Siksi organisaatioiden on tärkeää kehittää turvallisuutta, identifioida proaktiivisesti riskejä, vastata muuttuviin regulaatioihin ja panostaa varautumissuunnitelmaansa.
Jotain uutta, jotain vanhaa
Tekoälyä tullaan valjastamaan käyttöön yhä enemmän myös pankkialalla. Sillä tulee olemaan merkittävä rooli erityisesti pankkien arkipäiväisissä prosesseissa, kuten asiakaspalvelussa.
– Esimerkiksi chattiboteissa tullaan hyödyntämään tekoälyä siten, että asia ratkeaa heti asiointikerralla, eikä vasta seuraavana päivänä ihmisen avulla. Ihmisiä tullaan kuitenkin jatkossakin tarvitsemaan, niin vaativammassa asiakaspalvelussa kuin tekoälypalveluiden kehityksessä.
Vaikka moni asia muuttuu modernisaation ansiosta, tietyt pankkien peruselementit eivät ole katoamassa mihinkään.
– Digipalveluiden korostuessa on muistettava, ettei mitään asiakaskuntaa voi jättää ulkopuolelle. Myös tulevaisuudessa on olemassa palveluita ja kohderyhmiä, jotka vaativat henkilökohtaista palvelua. En näe lähivuosina sellaista skenaariota, jossa fyysiset pankit kokonaan katoaisivat, linjaa Singh.
Lue myös: Samlink ja Säästöpankkiryhmä toteuttavat yhteistä digivisiota – jättihanke vie järjestelmät pilveen