Jenni Löytynoja
Jenni Löytynojan työssä mukaudutaan muuttuviin tilanteisiin
Vaikka työ on hektistä ja vaativaa, projektien päättyminen on osastopäällikölle aina haikea hetki.
Löytynojan matka Samlinkissa alkoi vuonna 2015 palveluhallinnan parissa. Nykyään hän työskentelee osastopäällikkönä osastolla, joka on erikoistunut analytiikkaan, raportointiin ja tietovarastoihin, mutta myöntää toisen jalkansa olevan edelleen palveluhallinnan puolella. Löytynojan johtama osasto kuuluu Samlinkin osaamiskeskukseen. Työhön sisältyy myös paljon kehittämistä, jossa on tärkeää ymmärtää asioiden lisäksi ihmisiä. Löytynoja kokeekin oman osaamisensa olevan tasapainoinen sekoitus asiantuntijuutta ja ihmistuntemusta. Vahvan asiantuntijuutensa perusteella hänen on helppo ymmärtää osaston ihmisten tekemää työtä ja siihen liittyviä haasteita. Palveluhallinnan kokemuksensa perusteella hän puolestaan näkee helposti, miten joku yksityiskohta näyttäytyy asiakkaalle ja voi vaikuttaa siihen jo varhaisessa vaiheessa.
— Tässä työssä on tärkeää halu oppia ja kehittyä jatkuvasti. Pitää myös osata mukautua nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja ottaa yllättävät asiat pikaisesti haltuun. Se, että saamme yhdessä tiimieni kanssa ratkoa näitä uusia tilanteita ja auttaa asiakkaita heidän ongelmissaan, on eräs työni palkitsevimpia puolia, Löytynoja toteaa.
— Meillä ketään ei myöskään jätetä yksin. On upeaa, miten yhteistyömme toimii ja autamme toisiamme aina tarvittaessa.
Tiimissä annetaan ja kannetaan vastuuta
Parinkymmenen henkilön osastolla tehdään haastavia projekteja. Työn haastavuus voi välillä näkyä tiimin hetkellisenä kuormittumisena, mutta tiukoistakin tilanteista selvitään.
— Ihmiset eivät aina itsekään näe, kuinka hyviä asiantuntijoita he ovat. On palkitsevaa, kun tiukat tilanteet ratkeavat ja joka kerta löytyy tahtoa kantaa yhdessä homma maaliin!
Löytynojan työssä parasta onkin se, että saa päivittäin olla tekemisissä ihmisten kanssa. Hän saa tukea ja auttaa asiantuntijoita prosesseissa, auttaa löytämään oikeat asiantuntijat kuhunkin ratkaisuun, mutta ei tarvitse ratkaista ongelmia kokonaan yksin.
Laajempaa osaamista asiakkaiden käyttöön
Tulevaisuudessa Löytynoja haluaisi nähdä entistä syvempää ja pitkäjänteisempää työskentelyä tiimien ja asiakkaiden välillä. Hän toivookin, että näkyvyys projektien sisällä laajenisi entisestään asiakkaan suuntaan.
— Olisi mahtavaa saada osaston asiantuntijat mukaan tekemään roadmapeja ja muutenkin osallistumaan projekteihin laajemmin. Se antaisi meille paitsi mahdollisuuden pidemmän aikavälin näkymiin, myös asiakkaillemme mahdollisuuden käyttää meidän syvempää osaamistamme, jota tiedän asiantuntijoillamme olevan mittaamattoman paljon.
Suuri osa projekteista on pitkäkestoisia. Joskus ne kuitenkin tulevat jokainen päätökseensä ja palvelun päättyessä tiimin kokoonpanoon saattaa tulla suuria muutoksia.
– Kaikki työtehtävät päättyvät aikanaan, ja ne ovat erityisen haikeita hetkiä. Toisaalta vain vanhasta luopumalla pääsemme siirtymään kohti tulevaisuutta ja sen mukanaan tuomia uusia mahdollisuuksia. Parasta onkin, että on tulossa asioita, joista emme tiedä vielä mitään!
Kuka: Jenni Löytynoja
Koulutus: filosofian maisteri, tietojenkäsittelytiede
Asiantuntijuus: johtaminen, tietovarastot, järjestelmäintegraatiot