OmaSp ja Samlink: Yhteiskehittämistä Lending Leap -projektissa 

Uutiset |
Jaa

Samlinkin ja Oma Säästöpankin yhteinen Lending Leap -hanke ei ole vain ohjelmisto- tai järjestelmäuudistus. Se on yhteistyön ja yhteisen ajattelun taidonnäyte. Tavoitteena on kehittää entistä parempia palveluita lainaamisen, vakuuksien ja asiakastiedon hallintaan, luoden samalla uudenlaista yhteiskehittämisen kulttuuria. 

“Meillä on aivan uusi yhteiskehittämisen malli, jossa töitä tehdään tiiviisti yhdessä asiakkaan kanssa heti hankkeen alusta alkaen. Olemme rakentaneet yhteisen tiimin ja yhteisen suunnan, ja se näkyy päivittäisessä tekemisessä”, sanoo hankepäällikkö Simo Heikkinen. 

Asiakas otetaan mukaan tekemiseen heti alkumetreiltä asti. OmaSp on ollut mukana jo tiimin rakennusvaiheessa, jotta on voitu varmistaa oikeat henkilöt juuri tähän hankkeeseen. 

Luottamus tekee kehittämisestä ketterää

Sirpa Koskipalo vastaa OmaSp:n asiakkuudesta ja on ollut mukana hankkeen suunnittelu-, ja tarjousvaiheesta lähtien. Hän korostaa luottamuksen ja avoimuuden merkitystä hankkeen onnistumisessa. 

“Tämä ei ole perinteinen asiakas–toimittaja-malli, vaan enemmän kumppanuus, jossa kaikilla osapuolilla on yhteinen tavoite ja maali. Meillä on hyvä, jatkuva keskusteluyhteys ja tahtotila kehittää asioita yhdessä”, Sirpa kertoo. 

Yhteistyössä on onnistuttu luomaan ilmapiiri, jossa asiat käsitellään suoraan, palautetta annetaan molempiin suuntiin ja ongelmat ratkotaan heti. Tällainen työote on auttanut pitämään hankkeen sujuvana ja joustavana. Lisäksi kaikki on läpinäkyvää asiakkaan suuntaan; meillä on muun muassa yhteinen backlog sekä päivittäiset statuspalavererit. 

Yhteinen kieli ja jaettu ymmärrys

Lending Leap -hankkeen ytimessä ovat asiakkaan liiketoimintaosaaminen, asiakaskokemus ja Samlinkin asiantuntijoiden vahva tekninen osaaminen. Yhteiskehittämisessä korostuu ymmärrys siitä, millaisia tarpeita loppukäyttäjillä on ja miten järjestelmä voi niitä parhaiten tukea. 

“Tehtävämme on varmistaa, että asiakkaamme saavat palveluita, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa nyt ja tulevaisuudessa. Siksi suunnittelemme yhdessä, emme vain toimita softaa“, Simo painottaa. 

Sirpa painottaa, että liiketoiminnan ja teknologian välillä on tärkeää puhua samaa bisneskieltä.  

Yhteinen bisneskieli auttaa oivaltamaan, mitä oikeasti tarvitaan. Ja kun asiakkaan maailma tulee meille tutuksi, osaamme ehdottaa oikeita ratkaisuja ja toimia sujuvasti ilman turhia mutkia. Olemme myös saaneet asiakkaalta hyvää palautetta. 

Tiimin osapuolten välinen yhteistyö onkin toiminut arjessa hyvin. Kun tekijät tuntevat myös asiakkaan ja heidän tarpeensa sekä vaatimuksensa, heidän on helppo proaktiivisesti ehdottaa uudenlaisia näkemyksiä ja ratkaisuja. 

Lending Leap on laaja kokonaisuus, jonka vaikutukset näkyvät pitkälle tulevaisuuteen. Hanke etenee vaiheittain, ja jatkuu tiiviinä yhteistyönä. Yhdessä asiakkaan kanssa rakennamme uutta. Samalla kehitämme tulevaisuuden tapaa työskennellä pankin konttoreissa. Jokainen askel on myös mahdollisuus oppia uutta. 

“Tämän tyyppinen yhteiskehittämisen malli vaatii meiltä kaikilta uudenlaista ajattelutapaa ja myös uuden oppimista. Mallin hyödyt ovat ehdottomasti suuremmat kuin sen vaatimat muutokset. Yhtenä tärkeänä asiana on myös se, että uusia hyviä toimintatapoja hyödynnetään hankkeen ulkopuolellakin”, Simo kiteyttää.