Tiina Uittomäki
Tiina Uittomäki palvelee asiakkaita vahvalla pankkikokemuksella
Vahvan pankkitaustan ansiosta Service Desk -asiantuntijana Samlinkissa toimiva Tiina Uittomäki tuo ammattitaitonsa Teknisen tuen tiimiin. Työssä menestyminen edellyttää palveluasennetta ja jatkuvaa oppimista.
Ennen Samlinkiin siirtymistä Tiina Uittomäki toimi uransa alussa ensin 18 vuotta eri tehtävissä useassa eri säästöpankissa. Samlinkissa hän on kerännyt kokemuksia jo lähes 15 vuoden ajan.
Uittomäki aloitti ensin Sovellusneuvontatiimissä ja siirtyi Teknisen tuen tiimiin sitä perustettaessa vuonna 2011. Vuosien varrella tiimin koko on kasvanut ja teknisen tuen rooli ongelmanhallinnassa on korostunut jatkuvan kehityksen ja paremman organisoinnin myötä. Uittomäki on tiimikollegoistaan erittäin ylpeä. Tiimin asiakastyytyväisyyslukuun on panostettu, ja se on jatkuvasti parantunut.
– Tiimissä on lisäksi erinomainen yhteishenki, ja omien lasteni ikäiset kollegat pitävät kiinni ajassa, Uittomäki iloitsee.
Teknisen tuen Service Deskissä hoidetaan Samlinkin asiakkaiden, eli asiakaspankkien toimihenkilöiden teknisiä ongelmia ensisijaisesti puhelimessa, mutta myös sähköpostipalvelupyyntöjen kautta. Asiantuntijan työtehtävä on monipuolinen sisältäen kaikkea aina salasanojen vapauttamisesta verkkolevyjen korjaamiseen.
– Pääasia on saada asiakkaiden ongelmat ratkaistua. Suurimman osan puheluista pystyn selvittämään itse jo puhelun aikana. Se helpottaa myös linjan toisessa päässä olevaa asiakasta etenkin, jos hänen edessään istuu samaan aikaan oma asiakas, jonka asiaa selvitetään, Uittomäki tarkentaa.
Pitkä kokemus näkyy asiantuntijuutena
Viimeisen 10 vuoden aikana Service Desk -tiimistä on kertynyt valtavasti oppia. Tiimin tuki on työssä merkittävä, ja vaikeampia ongelmia mietitään yhdessä. Aina voi kysyä myös oman tiimin ulkopuolelta.
Uittomäki on itse aikoinaan käyttänyt pankkisovelluksia, jotka ovat edelleen asiakaspankeilla käytössä. Pankkitaustansa avulla hän pystyykin usein hyvin samaistumaan asiakkaan ongelmaan ja saa tuotua erityisosaamistaan kokemusnäkökulmasta. Uittomäki myös tuntee paljon Samlinkin asiakkaita, mikä helpottaa sekä hänen työtään että asiakkaiden suhtautumista häneen.
– Erityisesti kassakirjoittimet ja pankkisovellukset ovat omaa osaamisaluettani. Kassakirjoitin on metka vehje – sitä pitää henkilökohtaisesti tuntea ja vähän rakastaakin sitä ymmärtääkseen. Samoin pankkisovelluksiin liittyen on helppo neuvoa, kun on niitä itsekin joskus käyttänyt.
Uittomäki on toiminut jo vuosia myös luottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna Samlinkissa. Näissä tehtävissä hän työskentelee kaikkien työntekijöiden työhyvinvointiasioiden parissa seuraten työsuojelu- ja työturvallisuuslakia.
Negatiiviset puhelut käännetään voitoksi
Työssä menestyminen edellyttää palveluasennetta ja jatkuvaa työn ohessa oppimista. Alalle ominaisesti asiat muuttuvat nopeasti
– Siitä kun aloitin työt pankissa vuonna 1985, maailma on muuttunut hyvin erinäköiseksi: Jo pelkästään kannettavat tietokoneet muuttivat tekemistä hurjasti. Nyt robotit lisääntyvät kaikilla alueilla ja vauhti on tuskin hidastumassa. Mobiililaitteilla asiointi tuli yleiseksi hyvin nopealla tahdilla, ja onkin mielenkiintoista pohtia, missä mahdammekaan olla tästä muutaman vuoden päästä.
Iloa työhön tuovat onnistuneet ongelmanratkaisut, kun asiakasta pystyy auttamaan. Asiakkaat auttavat jaksamaan työssä, vaikka puheluihin liittyykin aina ongelmia.
– Kun vastaan puhelimeen, jotain on pielessä tai jokin ei toimi. Siksi jokaisen puhelun lähtökohta on aina negatiivinen. Mutta kun ongelma saadaan ratkaistua, lopputulos kääntyy positiiviseksi ja on ilo päästä auttamaan. Ja täytyy sanoa, että meillä on kyllä tosi mukavia asiakkaita, Uittomäki kertoo.
Kuka: Service Desk -asiantuntija Tiina Uittomäki
Koulutus: Yo-merkonomi
Asiantuntijuus: asiakaspalvelu, pankkikokemus