Päivi Vikström: Mahdollisuus kehittyä ja vaihtaa näkökulmaa on ollut arvokasta 

Uratarinat |
Jaa

Eläkkeelle siirtyvä Päivi Vikström on tehnyt monipuolisen uran Samlinkissa ja arvostaa saamiaan työmahdollisuuksia. Hän jättää jälkeensä tärkeän viestin: luottamus ja erinomainen asiakaskokemus on aina toiminnan ydin. 

Asiakkaiden arvostaminen kaiken perustana 

Yli 30 vuoden ura IT- ja pankkialalla sekä yli 16 vuoden ura Samlinkissa ovat tarjonneet Päivi Vikströmille mahdollisuuksia kehittyä, oppia uutta ja tarkastella yrityksen toimintaa eri näkökulmista.   

“Samlinkissa on ollut hienoa, että on tarjoutunut mahdollisuuksia vaihtaa työtehtäviä – se on syventänyt ymmärrystä sekä asiakkaiden tarpeista että liiketoiminnan kokonaisuudesta,” Päivi kertoo. 

 Keskeisenä Samlinkin peruskivenä hän nostaa esiin asiakkaiden arvostamisen. 

”Samlinkin kulttuurin ytimessä on aina ollut asiakkaiden arvostaminen ja asiakkaiden kanssa yhdessä tekeminen. Tämä on kantanut vahvasti läpi erilaisten vaiheiden,” hän korostaa.  

Pitkä kokemus on pääoma 

Päivi tuli Samlinkiin vuonna 2008 pankkialan kokemuksen siivittämänä ja aloitti Palvelukanavat-osaston osastopäällikkönä, tuoden arvokasta asiantuntemusta NEXT-palvelukehitysohjelmaan. 

Tämän jälkeen Päivi siirtyi ensin kehitysjohtajan tehtäviin ja lopulta tie vei palveluiden tuotannon ja ylläpidon pariin, ensin palvelujohtajaksi ja sitten yksikönjohtajaksi. 

 “Aloitin Business Unit Directorina kesäkuussa 2018 ja vaikutuin tiimin uskomattomasta vahvuudesta ja yhteistyöstä. Kaikki olivat omistautuneita ja määrätietoisia saavuttamaan menestystä yhdessä, mikä teki siitä inspiroivan ympäristön kasvaa ja antaa oman panoksensa,” Päivi kertoo. 

”Viime vuosina olen huomannut, että monipuolisten näkökulmien saaminen liiketoimintaan ja ihmisiin on ollut arvokas pääoma, joka on helpottanut ja tehostanut asioiden läpivientiä niin asiakkaiden kanssa kuin Samlinkissakin,” Päivi sanoo.  

Työuran aikana on tapahtunut paljon, mutta erityisesti yksi tapaus, joka liittyi pankkien liiketoiminnan kannalta keskeisen palvelun kilpailutukseen, on jäänyt mieleen. 

“Kyseessä oli tärkeä verkkopankkitoimittajan kilpailutus, ja prosessiin liittyi viikkojen mittainen testaus- ja kehitysvaihe, jossa konsultit arvioivat ketterän toimintamallimme toimivuutta,” Päivi muistelee.   

Lopulta edessä oli demoversion esittely asiakkaille. 

“Tuli demon esityspalaveri, ja suuri asiantuntijatiimi oli valmiina taustalla varmistamaan demon sujuvan etenemisen. Esitys sujui hyvin, ja asiakkaat olivat vaikuttuneita saadessaan jotain, mitä muut eivät tarjonneet. Samlink osoitti innovatiivisuutta ja luotettavuutta, jotka ovat edelleen tärkeitä kilpailuetuja yrityksille. Kauppa syntyi,” Päivi kertoo ylpeänä. 

Muutokset kasvattavat osaamista 

Vuosien varrella Samlink on kehittynyt, luoden uusia käytäntöjä, prosesseja ja kokonaisvaltaista vaikuttavuutta. 

“Jokainen uusi vaihe tuo mukanaan mahdollisuuden kehittyä. Aktiivinen mukanaolo eri tilanteissa vahvistaa omaa osaamista ja ymmärrystä.,” Päivi korostaa.  

Eläkkeelle siirtymisen kynnyksellä Päivin terveiset työtovereille ovat selvät: työn iloa ja asiakaskokemuksen vaalimista. 

“Paras asiakaskokemus on tavoite, josta kannattaa pitää kiinni. Tyytyväiset asiakkaat, vahva yhteistyö ja luottamus ovat kaiken perusta,” hän muistuttaa.  

Eläkkeelle jäämisen myötä työstä vapautuva aika ja energia siirtyvät perheen ja läheisten kanssa yhteiseen tekemiseen ja monenlaiseen ulkona tapahtuvaan puuhailemiseen.