Kyndryl 2025 Readiness -raportti: Mitä pankkien on tiedettävä nyt

Oletko valmis pankkialan murrokseen? Näkökulmia Kyndrylin 2025 Readiness -raportista 

Uutiset |
Jaa

Murros ei ole enää kaukainen skenaario pankkialalla – se on todellisuutta.

Kyndrylin 2025 Readiness -raportti, joka perustuu 3 700 liiketoimintajohtajan näkemyksiin 21 maasta sekä Kyndryl Bridge -dataan, paljastaa, että organisaatiot eivät enää valmistaudu muutokseen – ne reagoivat siihen reaaliajassa. Suomalaisten ja pohjoismaisten pankkien ja rahoituslaitosten kannalta havainnot ovat sekä herätys että mahdollisuus. 

Numerot kertovat: Pankkialan valmius vuonna 2025

  • 88 % pankkialan johtajista uskoo, että tekoäly muuttaa rooleja ja vastuita seuraavan 12 kuukauden aikana. 
  • Vain 33 % kokee organisaationsa olevan valmis hallitsemaan tulevia riskejä. 
  • 58 % kertoo innovaatiopyrkimysten viivästyvän teknologiapohjan ongelmien vuoksi. 
  • 79 % on yhä huolestuneempia geopoliittisista riskeistä pilviympäristöissä. 
  • 95 % muuttaisi jotain pilvitoteutuksessaan – useimmiten lisäisi painoa turvallisuudelle ja compliance-vaatimuksille. 
  • 32 % sanoo innovaatiokehityksen pysähtyvän proof-of-concept-vaiheen jälkeen. 
  • 34 % pitää teknologiaympäristöjen monimutkaisuutta keskeisenä esteenä investointien skaalaamiselle. 

Viisi haastetta, jotka määrittävät etenemisen

Raportti tunnistaa viisi keskeistä haastetta, jotka ratkaisevat, mitkä organisaatiot etenevät ja mitkä jäävät jälkeen: 

1. Vahvat teknologiset perustat 

Monia organisaatioita hidastavat edelleen legacy-järjestelmät. Kun 58 % pankkialan johtajista kertoo innovaation viivästyvän teknologiapohjan ongelmien vuoksi, tarve vaiheittaiselle ja turvalliselle modernisoinnille on ilmeinen. 

“Modernisointi ei tarkoita kaiken korvaamista kerralla. Kyse on tasaisesta, turvallisesta etenemisestä ja asiakaskokemuksen jatkuvuuden varmistamisesta”, sanoo Sara Ramakers, Samlinkin toimitusjohtaja.  

2. Ketterät pilvi- ja datastrategiat

79 % pankkiorganisaatioista on yhä huolestuneempi geopoliittisista riskeistä pilviympäristöissä, ja 95 % muuttaisi jotain pilvitoteutuksessaan – useimmiten lisäisi painoa turvallisuudelle ja compliance-vaatimuksille.

“Selkeä ja sääntelyn mukainen pilvi- ja datastrategia on välttämätön resilienssin ja luottamuksen kannalta. Samlink auttaa asiakkaitaan rakentamaan tämän luottavaisin mielin”, Sara jatkaa.  

3. Työvoiman valmius ja osaamisen kehittäminen 

Vaikka 88 % odottaa tekoälyn muuttavan rooleja, vain 38 % on varmoja, että tiimeillä on oikeat teknologiset taidot, ja 42 % on huolissaan ihmistaidoista, joita tarvitaan tekoälyn hyödyntämiseen. 

“Teknologia ei yksin riitä. Ihmiset ja osaaminen ovat jokaisen onnistuneen muutoksen ytimessä. Panostamme jatkuvaan oppimiseen – sekä omissa tiimeissämme että asiakkaidemme kanssa”, Sara painottaa.  

4. Tekoälyn skaalaaminen piloteista tuotantoon 

Vaikka yli puolet organisaatioista näkee tekoälyn positiiviset vaikutukset, useimmat eivät ole edenneet pilottivaiheesta. 32 % kertoo innovaatiokehityksen pysähtyvän proof-of-concept-vaiheen jälkeen, ja 34 % pitää teknologiaympäristöjen monimutkaisuutta keskeisenä esteenä skaalaamiselle. 

“Tekoälyinnokkuuden muuttaminen todelliseksi liiketoiminta-arvoksi vaatii enemmän kuin teknologiaa. Samlink AI Services yhdistää turvalliset, sääntelyn mukaiset ratkaisut selkeisiin prosesseihin, riskienhallintaan ja mitattaviin tuloksiin”, Sara toteaa.  

5. Johtajuus, kulttuuri ja visio 

Ne organisaatiot, jotka etenevät, priorisoivat johtajuuden yhtenäisyyttä ja innovaatiokulttuuria. 

“Muutos syntyy ihmisistä ja kulttuurista, ei pelkästä teknologiasta. Samlink uskoo yhteiskehittämiseen ja kumppanuuteen – työskentelemme asiakkaidemme rinnalla rakentaaksemme kestävää edistystä,” Sara päättää.  

Mitä tämä tarkoittaa pankkialalle?

Kyndrylin 2025 Readiness -raportti tekee sen selväksi: valmius ei ole pelkkää strategiaa, vaan käytännön toteutusta teknologian, osaamisen ja johtajuuden tasolla. Pankeille tämä tarkoittaa: 

  • Ydinsysteemien modernisointi toteutetaan niin, ettei päivittäinen toiminta häiriinny. 
  • Turvalliset ja sääntelyn mukaiset pilviympäristöt rakennetaan osaksi kokonaisarkkitehtuuria. 
  • Tiimien osaamista kehitetään vastaamaan tekoälyaikakauden vaatimuksia. 
  • Digitaaliset aloitteet siirretään piloteista tuotantoon hallitusti. 
  • Innovaatiokulttuuri ja yhteinen visio luodaan organisaation sisällä pitkäjänteisesti. 

Samlink näkee nämä haasteet mahdollisuuksina tukea asiakkaita resilienssin ja tulevaisuuden valmiuden rakentamisessa. Lähestymistapamme perustuu kumppanuuteen, käytännön edistykseen ja syvään ymmärrykseen pankkialan erityistarpeista.  

“Autamme pankkeja siirtymään piloteista tuotantoon, modernisoimaan turvallisesti ja vahvistamaan ihmisten osaamista seuraavaa digitaalisen muutoksen aaltoa varten. Valmius ei ole päätepiste, vaan matka, jonka kuljemme yhdessä”, Sara Ramakers kiteyttää.